روز نو شتـــــــــــــــ

دور از همه چیز، یه پناهگاه امن ...

دور از همه چیز، یه پناهگاه امن ...

‎میخوام بنویسم از همه چیز.از کارهایی که انجام میدم ،هدفهام ،روز مرگیام ،کتاب هایی که میخونم، از عقایدم ، از فیلمها،از اتفاقای روزانم ،از هرچی که تو ذهنم میاد، حتی عکسهام .میخوام تمرین کنم و نترسم از بیان کردن .از قضاوتها و تفکراتی که ممکنه در موردم بشه.میخوام بنویسم از راهی که پیش رومه از امروزم ،که هم بدونم کجا میخوام برم و هم یه جایی ثبت بشه برای وقتهایی که ممکنه از یادم بره. همیشه با اسم ناشناس بودم.درسته یه چیزاییو نمیتونم بنویسم اما تصمیم گرفتم واقعی باشم.

‎خیلی چیزا تغییر میکنه .خیلی چیزا تو عمل باید نشون داده بشه اگه نشد گفتنشم هیچ فائده ای نداره و کاری که انجام ندادی رو جبران نمیکنه...
‎احساس میکنم نوشتنش اشتباست.نوشتن این که همه چی از کجا شروع شد.واسه همین تغییر دادم. تا شرمنده نشم.اگه دوباره نفهمم که کارم اشتباست.
.
‎ما مست از سخنانی هستیم که هنوز به فریاد در نیاورده‌ایم
‎مست از بوسه‌هایی هستیم که هنوز نگرفته‌ایم
‎از روزهایی که هنوز نیامده‌اند
‎از آزادی که در طلبش بودیم
‎از آزادی که ذره‌ذره به دست می‌آوریم

‎پرچم را بالابگیر تا بر صورت بادها سیلی‌بزند
‎حتی لاک‌پشت‌ها هم هنگامی که بدانند به کجا می‌روند زودتر از خرگوش‌ها به مقصد می‌رسند"

‎یانیس ریتسوس

1698 : قهرمانی در دیدن

از ساعت ده مین به هفت اینجام بدک نبودم. امروز رو مود حرف زدن نیستم نمیدونم چرا.


کتاب دربارهٔ عکاسی نوشتهٔ سوزان سونتاگ، ترجمهٔ نگین شیدوش و فرشید آذرنگ ، نشر حرفه نویسنده


+ هرچند ما داگروتیپ را صرفا در این حد که سطح محض و بی اهمیت [انسان]  را به تصویر میکشد معتبر میدانیم، اما در واقع آنچه آشکار میکند حقیقت پنهان یک شخصیت است که هیچ نقاشی حتی اگر متوجه آن هم بشود هرگز به آن دست نمی یابد. 


+ عکس ها صرفا و به سادگی ، واقعیت را به شکل واقع گرایانه ارائه نمیکنند. بلکه این واقعیت است که به لحاظ میزان وفاداری به عکس ها مورد ارزشیابی و مداقع قرار میگیرد. 


+ دوربین برای فاکس تالبوت شکلی جدید از یادداشت برداری بود که فریبندگیش دقیقا به خاطر غیر شخصی بودنش بود ـ چون یک تصویر طبیعی ثبت میکرد ؛ یعنی تصویری که بخ کمک نور و بدون کوچکترین دخالتی از جانب قلم هنرمند به وجود می آمد. 


+ عکس ها نه تنها گواهی هستند بر آنچه وجود دارد ، بلکه بر آنچه فرد می بیند نیز گواهی می دهند ؛ یعنی آنها صرفا ثبت و سند نیستند بلکه ارزشیابی جهان هم هستند.


+ عکاسی الگوی جدیدی از فعالیت مستقل و آزادانه را به ارمغان آورد که به هرکس امکان میداد حساسیت منحصر به فرد و پر عطش خود را نمایش دهد. 


+ قداست بخشیدن به زندگی روزمره  و آن نوع زیبایی که تنها دوربین آشکار میکند ـ یعنی گوشه ای از واقعیت مادی که چشم اصلا آن را نمی بیند یا به طور معمول قادر به جدا کردن آن نیست ، یا یک نمای کلی مانند آنچه با هواپیما میتوان دید ـ اهداف اصلی عکاس به حساب می آیند


+ نقاش می سازد ، عکاس کشف و آشکار می کند. 


+ آنها (دوربین ها) نفس خود دیدن را با طرح ایدهٔ دیدن برای دیدن تغییر دادند. 



+ عکاسی و نه نقاشی لطیف و بی جربزه به بهترین شکل آماده است تا در روح زمانه رخنه کند


+ وستون عکاسی را راهی برای رشد فردی ، وسیله ای برای کشف خود و این همانی با تمام تجلیات فرم های بنیادین  ـ یعنی با طبیعت و با سر منشا میداند. 


+ اخلاق گرایانی که عاشق عکس هستند، همیشه امید دارند که کلمات تصویر را نجات خواهد داد. 

+ نیروی یک عکس در این است که همیشه امکان بررسی  دقیق لحظات گذرایی را فراهم می آورد که جریان معمول زمان به سرعت  آنها را با هم جایگزین میکند. 


من نمیفهمم چرا سونتاگ فکر میکنه عکسها اگه اندوه زا هستن به خاطر زیباییشون به شکل حنثی به بیننده منتقل میشه؟ چه ربطی داره.  به نظرم اتفاقا اندوه با زیبایی همخونی داره مانعش نمیشه شکوهم بهش میده انگار  منظورم اینه خنثی نمیکنه. یاد کتاب اتاق روشن افتادم اینو میشه از اون جا برداشت کرد یعنی برا خودت


یه جا دیگه سونتاگ نوشته عکس هیچوقت نمیتونه فراتر از موضوعش بره اما نقاشی میتونه. لابد چون نقاشی کشیده میشه و از واقعیت نیست اما مثلا همون عکس های وایت فراتر از موضوع بود درسته از یه چیز واقعی برداشت میشه اما فراتر از خودش هم میتونه بره من دوست ندارم باهاش مخالفت کنم اما نمیفهمم منظورشو. اگه همون وایت رو در نظر بگیریم عکسش معلوم نیست سنگ درخت آب صدف هرچی یعنی بیننده میتونه فراتر از چیزی که واقعا هست متناسب با درک خودش برداشت کنه.





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی