روز نو شتـــــــــــــــ

دور از همه چیز، یه پناهگاه امن ...

دور از همه چیز، یه پناهگاه امن ...

‎میخوام بنویسم از همه چیز.از کارهایی که انجام میدم ،هدفهام ،روز مرگیام ،کتاب هایی که میخونم، از عقایدم ، از فیلمها،از اتفاقای روزانم ،از هرچی که تو ذهنم میاد، حتی عکسهام .میخوام تمرین کنم و نترسم از بیان کردن .از قضاوتها و تفکراتی که ممکنه در موردم بشه.میخوام بنویسم از راهی که پیش رومه از امروزم ،که هم بدونم کجا میخوام برم و هم یه جایی ثبت بشه برای وقتهایی که ممکنه از یادم بره. همیشه با اسم ناشناس بودم.درسته یه چیزاییو نمیتونم بنویسم اما تصمیم گرفتم واقعی باشم.

‎خیلی چیزا تغییر میکنه .خیلی چیزا تو عمل باید نشون داده بشه اگه نشد گفتنشم هیچ فائده ای نداره و کاری که انجام ندادی رو جبران نمیکنه...
‎احساس میکنم نوشتنش اشتباست.نوشتن این که همه چی از کجا شروع شد.واسه همین تغییر دادم. تا شرمنده نشم.اگه دوباره نفهمم که کارم اشتباست.
.
‎ما مست از سخنانی هستیم که هنوز به فریاد در نیاورده‌ایم
‎مست از بوسه‌هایی هستیم که هنوز نگرفته‌ایم
‎از روزهایی که هنوز نیامده‌اند
‎از آزادی که در طلبش بودیم
‎از آزادی که ذره‌ذره به دست می‌آوریم

‎پرچم را بالابگیر تا بر صورت بادها سیلی‌بزند
‎حتی لاک‌پشت‌ها هم هنگامی که بدانند به کجا می‌روند زودتر از خرگوش‌ها به مقصد می‌رسند"

‎یانیس ریتسوس

1289 : کتاب جدید : تصویر مردم


تصویر مردم ــ گوستاو کوربه و انقلاب ۱۸۴۸ــ ، نوشتهٔ تی.جی.کلارک، ترجمهٔ علی معصومی،

نشر حرفه نویسنده


+ در این جامعه‌ی خیلی خیلی متمدن باید به شیوه‌ی زندگی وحش رو بیاورم. باید خود را حتی از شر حکومت ها رها سازم. احساس همدلی من همه متوجه مردم است. باید یک راست با آنها سخن بگویم و دانش خود را از آنه بدست بیاورم. آنها هستند که باید به من زندگی ببخشند. 


+ تاریخ واقعی پیشتاز، تاریخ منش کسانی است که پیشتاز را دور زده، نادیده گرفته و یا رد کرده اند، تاریخ مخفی کاری و انزواست، تاریخ گریز از پیشتاز و حتی خود پاریس است. 


+ توده روح یا شبحی است که درون اثر و درون فرایند آفرینش اثر خانه دارد. چیزی که خود هنرمند در تنهایی خویش و غالبا بی آنکه بخواهد اختراع میکند و هرگز هم بر مراد او نیست. 


خب اینم از این که شروعش کردم. یه خورده اولش طول کشید تا زبونشو بفهمم. یعنی باهاش ام هماهنگ بشم این واژه ی بهتری به خاطر همین بخش اول رو دوبار خوندم. من هیچوقت به این صورت راجع به نقاشا فکر کنم چیزی نخوندم جز همون چیزای تکراری توی هنرستان از کوربه هم فقط یسری از نقاشیاشو دیده بودم. همین. بریم ببینیم چه کرده.


البته فقط درورد کوبه نیست از خیلیا نام میبره و کلا اوضاع و تاریخ اون دوره رو میگه. بزاین نوشته خود صفحه ناشر رو بزارم اون خیلی بهتر معرفیش کرده من هنوز درست نمیدونم چی باید بگم. ام این هم از ری پست :) کپی رایت رعایت بشه :دی


Repost from @herfeh.nevisandeh @TopRankRepost #TopRankRepost •

تی. جی. کلارک، نویسنده و مورخ هنر بریتانیایی، در بسیاری از دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا تاریخ هنر تدریس کرده است؛ از جمله هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا و برکلی. کلارک از شخصیت های تاثیرگذار در توسعۀ دیدگاه و جنبه های تاریخی ـ اجتماعیِ هنر و پیگیری رد ونشان آن در هنر و زندگی مدرن بوده است؛ یعنی همان جایی که هنر با وضعیت و شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیوند می خورد.


کتاب "تصویر مردم" او، از چنین منظری، آثار "گوستاو کوربه و انقلاب 1848" فرانسه را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در این کتاب، درخلال آشنایی با جزیی ترین لحظات و بزنگاه های زندگی و آفرینش آثار کوربه، از شرایط تاریخی ـ اجتماعیِ ظهور و بروزشان نیز آگاه خواهیم شد، و در این بین با تاثیرات و تاثرات هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران، اهل فرهنگ، اصحاب سیاست و حامیان هنر و فرهنگ از هم و بر هم آشنا خواهیم شد؛ از بودلر و بالزاک تا پیر دوپون، ماکس بوشُن و آلفرد برویا... با پاریس و انقلاب 1848،... و پیشامدها و دستاوردهای قبل و بعد از آن. این کتاب حتی زمینۀ ظهور بسیاری از چشم اندازهای نظری در هنر، ادبیات و فلسفه و همچنین نقش و تاثیر دیدگاه ها و رسانه های هنریِ نوظهوری چون عکاسی را بررسی می کند.  کتاب کلارک، از کوربه و آثارش شروع می کند و به مرور با نثری قدرتمند، شیوا و تاثیرگذار، خواننده را از میان خیل اتفاقات و رخدادهای اجتماعی، تاریخی، هنری و فرهنگی به درک جامعی از زمینۀ ظهور و بروز هنرمندان و آثاری می رساند که، با همۀ فراز و فرودهایش، درنهایت، الهام بخش ترین عصر را برای هنرمندان، نویسندگان و اصحاب فرهنگ بعد از خود به ارث گذاشتند: قرن نوزدهم.

این کتاب با ترجمۀ علی معصومی، با ویرایشی مجدد، و با تصاویر کاملی از مهم ترین آثار گوستاو کوربه و دیگر هنرمندان، در مجموعۀ «هنر، ادبیات، فلسفه» نشر حرفه نویسنده چاپ و منتشر شده است، که هم سبک و سیاق قلم و  نوشتار کلارک و هم حال و هواى دوران مورد بحث را به‌ خوبى منتقل مى کند.

این کتاب و دیگر کتاب هاى نشر را مى توانید از غرفه نشر در نمایشگاه کتاب تهیه کنید...

٢٢-١٢ اردیبهشت، مصلى تهران، شبستان، راهرو ١٢، غرفه ٢٣